Vanuit huis of op afstand lessen of workshops geven. Best lastig om digitaal goed over te komen. Hoe houd je de aandacht erbij? En welke opties zijn er? Bij GoldfiZh weten we wel van aanpakken met e-learning. Wij leren het je!

wat is e-learning?

E-learning gaat over online leersituaties en informatie digitaal overbrengen. Dat gaat op verschillende manieren, denk aan: webinars, blogs, infographics of zelfs VR-ervaringen. Vaak gaat e-learning via een platform of module, maar dat hoeft niet altijd. Met een losse instructievideo of explanimation kan je ook informatie overbrengen. De mogelijkheden zijn eindeloos!

de voordelen van e-learning

E-learning heeft 5 grote voordelen:

  1. Flexibiliteit: je kunt het doen of kijken wanneer je wilt, waar je maar wilt;
  2. Afstand: ook zonder fysiek aanwezig te zijn, kan je informatie op een boeiende manier overbrengen;
  3. Voorbereiding: je kunt de informatie tot in de puntjes finetunen, zoals jij het maar wilt, geen verrassingen
  4. Deelbaarheid: je kunt het gemakkelijk met veel verschillende personen delen. Daarnaast blijft de informatie altijd beschikbaar en kan later gemakkelijk hergebruikt worden; 
  5. Actualiteit: e-learning kan snel en continu worden geüpdatet, waardoor het veel actueler is dan een lesprogramma dat lang geleden ontwikkeld is.

Bekijk onze cases

Huisstijl en positionering voor 75e verjaardag studentenuitzendbureau SUSA

Creatieve videocampagne the cookware company: voor een pfas-vrije wereld

e-learning maken: 3 doelen

Welk middel kies je voor e-learning? Wil je kennis overdragen, interactie met de gebruiker of liever een ervaring creëren? Of wil je het complete pakket bieden? Kies je doel en wij toveren een mooi voorstel voor je tevoorschijn. Wat je kan verwachten:

Informatie: kennis overdragen

Wil jij vooral informatie overbrengen en hoeft daar verder geen interactie in te zitten? Dan zijn de volgende middelen interessant: 

  • Infographics. Infographics zijn informatieve visuals. Gedesignde stilstaande beelden die complexe informatie op een overzichtelijke manier weergeven. Vaak worden ze gebruikt om uitkomsten van een onderzoek te laten zien of bijvoorbeeld om een stappenplan weer te geven;
  • Datavisualisaties. Infographics vallen onder datavisualisaties, maar een datavisualisatie kan ook een bewegend beeld zijn. Vaak worden datavisualisaties toegevoegd aan informatieve blogs, nieuwsberichten of presentaties, vaak in de vorm van geanimeerde grafieken en tabellen;
  • Explainer video’s. Waar in infographics en datavisuals vooral losse informatie overzichtelijk wordt weergeven, brengt een explainer video meer een verhaal. Een explainer video kan volledig geanimeerd zijn (explanimations), maar ook met real-life of studiobeelden geschoten zijn en animaties gebruiken ter verduidelijking. 
  • Explanimations. Explainers die volledig geanimeerd zijn worden ook wel explanimations genoemd. Ze worden vaak gebruikt voor informatie dat met een animatie duidelijker overkomt, als het niet mogelijk is om iets te filmen óf als het gewoon beter bij de stijl van je organisatie past;
  • Instructievideo’s. Een instructievideo is vaak een combinatie van video en animatie, die samen duidelijk maken hoe een procedure in z’n werking gaat of hoe je iets moet aanpakken. Het verhaal is hier minder belangrijk, de procedure is leidend;
  • Podcasts. Het is niet voor niets dat podcasts de laatste jaren zo populair zijn geworden. Met audio heb je veel mogelijkheden! Deel informatie over het onderwerp met een podcast door bijvoorbeeld een interview of lezing op te nemen;
  • Whitepapers. Opgemaakte teksten in een online (downloadbaar) document. Interessant aan een whitepaper is dat je het ook interactief kunt maken door te verwijzen naar webpagina’s;
  • Blogs. Blogs zijn natuurlijk ook een goede optie om informatie over te brengen (eventueel in combinatie met een video of visual). Zo heb je direct in één oogopslag alle informatie op een rij. En als je de blogs op je website plaatst, kunnen onze SEO-experts er ook nog voor zorgen dat je site beter vindbaar wordt. Dubbel scoren!

Lees ookWat is het nut van SEO?

Interactie: kennis uitwisselen

Wil je naast informatie zenden ook de mogelijkheid bieden voor interactie? Dan zijn dit interessante middelen die je kunt inzetten (eventueel ter aanvulling op kennis overdragen):

  • Webinars. Bij een webinar geef je informatie, maar beantwoord je tegelijkertijd ook vragen over de informatie die je zendt. Je kan de webinar van tevoren opnemen en de vragen via een live chat beantwoorden of je kunt ‘m volledig livestreamen;
  • FAQ’s. FAQ staat letterlijk voor frequently asked questions, oftewel: meestgestelde vragen. Deze kan je al op voorhand beantwoorden, maar je kunt ze ook aanvullen met ingezonden vragen. Een FAQ zie je vaak als pagina op een site, maar je kunt het ook als video wegzetten of wat dacht je van een chatbot?;
  • Sociale media. Het verzamelen van alle e-learning content en delen op een social media platform is natuurlijk ook een optie! Binnen deze platformen zijn er genoeg interactiemogelijkheden. Wil je dat wij een (besloten) pagina voor je opzetten en onderhouden? Regelen we!;
  • Livestreams. Naast een webinar, kan je ook een Q&A, workshop, event of bijvoorbeeld inspiratiesessie livestreamen. Een livestream is een goede optie om een fysieke bijeenkomst te vervangen, omdat er veel interactiemogelijkheid is. Er zitten alleen nét wat meer risico’s aan dan aan een vooraf opgenomen webinar.

Lees ookZo maak je een foutloze livestream in 4 simpele stappen

Ervaring: kennis toetsen

De informatie is gedeeld en er zijn vragen gesteld. Maar hoe pas je die kennis toe in de praktijk? Of hoe toets je de gebruiker? De volgende middelen helpen je daarbij:

  • Gamification: serious gaming. Test de kennis bij de gebruiker in verschillende situaties met serious gaming. Met behulp van een game leer je meer over een onderwerp.
  • VR. Wil je iemand écht onderdompelen in een bepaalde situatie en ondertussen toetsen? Dan is VR een mooie optie! Bij VR haal je iemand volledig naar een andere realiteit. Je kan op die manier een levensechte situatie in een testomgeving meemaken. Wat voor situaties zijn hiervoor geschikt? Denk aan situaties die je in het echt niet zomaar kan nabootsen of waar veel risico’s aan verbonden zijn; 
  • AR. Liever virtuele realiteit naar de echte wereld halen? Dat kan met augmented reality. Met AR kan je 3D objecten in de wereld van nu zetten. Zo is het dus mogelijk om iets uit te beelden wat je normaal niet kunt  laten zien;
  • Tests. Eenvoudig toe te voegen aan je webpagina (afhankelijk van je CMS): een test of quizje. Met een test toets je kennis of breng je informatie op een speelse manier over;
  • Interactieve video. In een interactieve video neem je iemand mee in een verhaal en kan je iemand gedurende het verhaal keuzes laten maken. De kijker ziet direct wat voor gevolgen een bepaalde keuze heeft doordat elke keuze weer gekoppeld is aan een nieuwe video.

Lees ookinteractieve video: zo maak je filmpjes waarin je kan klikken

e-learning in de zorg

Ook in de zorg is er een toenemende behoefte aan e-learning. Denk aan bhv cursussene-learning in de kinderopvang, voor verpleegkundigen met betrekking tot verpleegtechnische handelingen, over het innemen van medicatie, bij dementiezorg of bijvoorbeeld voor fysiotherapie. Wij hebben ervaring met e-learning in de zorg. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden. 

Kortom: er zijn héél veel opties? Benieuwd waar jouw kansen liggen? Neem contact op met Mareijn!

Why wait?

3, 2, 1 ennnn actie!

Neem contact met onze producers op en ontdek wat er mogelijk is!