Verkoop jij diensten of producten aan andere bedrijven? Dan kan je niet zonder B2B marketing, ook wel business-to-businessmarketing genoemd. Dat is even wat anders dan B2C marketing… maar moeilijker? Nee hoor! Relevant en waardevol zijn de sleutelwoorden die zorgen dat je B2B content blijft plakken als honing. Maar wat is nu goede B2B content en hoe zet je dit in voor je bedrijf? Lees het hieronder!
Wat is B2B contentmarketing?
B2B contentmarketing is het verspreiden van je eigen content, gericht op andere bedrijven die potentiële klanten zijn. Wanneer zo’n bedrijf jouw content waardevol vindt, zorgt dit voor meer leads en conversies. Kwaliteit van de content is dus extra belangrijk! Zo creëer je namelijk thought leadership en word je autoriteit in jouw vakgebied.
onze laatste projecten
a.s.r. Vitality
CAMPAGNEPLAN
VOICE TECHNOLOGY
Online marketing voor a.s.r. Vitality brengt heel Nederland in beweging
B2B vs B2C marketing
Waar B2C marketing draait om marketing van jouw bedrijf naar de consument, is business-to-businessmarketing juist gericht op andere bedrijven. Je doelgroep zijn dan dus professionals! En zo’n andere doelgroep vraagt natuurlijk om een nét wat andere aanpak. Logisch!
Daarnaast kent B2B marketing ook andere uitdagingen dan B2C, namelijk:
- De route van lead naar klant duurt iets langer: professionals zijn langer bezig met hun overweging dan consumenten. En dit maakt B2B contentmarketing dus nóg belangrijker.
- De communicatiekanalen verschillen. Waar bevinden professionals in jouw branche zich online of offline? Dit is bijvoorbeeld vaker LinkedIn dan Facebook.
- Volumes van zoekwoorden liggen doorgaans lager, vaak omdat ze specifiek zijn. Maar dat betekent wel meer kans op kliks, conversies en leads!
5 tips voor B2B content en zakelijk bloggen
Met zakelijk bloggen en het maken van deelbare content laat je zien dat je een expert bent binnen jouw vakgebied, dát is thought leadership! Daarnaast zorgt het ook voor meer verkeer naar je product of dienst. Om interessant te zijn voor deze professionele doelgroep, laat je jouw meerwaarde zien.
Met deze 5 tips bouw je aan B2B contentmarketing waarbij je leads omtovert tot klanten:
1. Staat de strategie als een rots?
Een goed begin is maar de helft, maar wel een hele belangrijke helft. Breng je doelgroep, de behoeften en de planning in kaart zodat je in de roos mikt. Lees hier bijvoorbeeld meer over hoe we een contentstrategie opzetten.
2. Schep realistische verwachtingen
Be real. Nee, we bedoelen niet de nieuwe app waar Gen Z niet over ophoudt. Wat we wel bedoelen is het scheppen van realistische verwachtingen. Zo weet de potentiële klant dat je een waardevolle partner bent die nergens omheen draait.
3. Wees consistent in wie je bent
Laat zien wie je bent en wat je kan. Voor je potentiële klant moet het direct duidelijk zijn. Onduidelijkheid in je bericht zorgt voor afhakers, terwijl je juist meer aanhakers wilt. Met de juiste tone of voice en consistente opmaak creëer je herkenbare inhoud voor je klanten.
4. Sparkling SEO
We willen dat jouw verhaal gehoord wordt. Door je content SEO-proof te maken, zorgen we dat dat gebeurd. Zo sta jij altijd bovenaan in Google!
5. Kennis = macht
Laten we eerlijk zijn; met contentmarketing probeer je uiteindelijk toch je product of dienst te verkopen. Toch lijkt dit in B2B marketing niet op de sales pitch van een autoverkoper. Waar ze wel lekker op gaan, is kennis! Laat zien wat je te vertellen hebt en welke meerwaarde je biedt. Hiermee zorg je voor autoriteit in jouw markt. Check bijvoorbeeld de B2B whitepaper die we voor SUSA hebben gemaakt.
B2B contentmarketing trends
Jaa, ook in B2B contentmarketing zijn er trends gaande. B2B contentmarketing wordt namelijk steeds persoonlijker. B2B betekent niet meer zakelijk en afstandelijk, maar empathisch en menselijk. Met persoonlijke marketing verhoog je het vertrouwen bij jouw klanten én ga je voor de beste klantervaring.
Meest succesvolle B2B content middelen
Ook is er een duidelijke trend zichtbaar als je kijkt naar de best presterende B2B content. We hebben de top 5 best presterende soorten B2B middelen voor je op een rijtje gezet:
- Webinars & virtuele events
Niet gek dat tijdens de pandemie de voorkeur naar ‘online’ hard is gestegen. Dit online succes houdt aan en is er dan ook eentje om op aan te haken. Zo deden wij dit al eens voor a.s.r. Vitality, wat ontzettend veel leads opleverde.
- Onderzoeksrapporten
Beschik je over veel data en onderzoekscapaciteit? Hallo thought leadership! Kennis delen blijft één van de belangrijkste onderdelen van B2B contentmarketing. Door je eigen onderzoek te delen, pikt de media dit op. Ze zetten je content door naar nieuwsberichten met jou als bron. Free publicity! Zo word je een autoriteit in jouw sector.
- Korte artikelen en posts
Tijd en aandacht zijn schaars in deze maatschappij. Houd je boodschap kort en krachtig, zodat je jouw kennis ook kunt delen met zij die meer uren in de dag nodig hebben. Zet daarom in op (social) kanalen waar B2B zich op bevindt, zoals LinkedIn. Wist je dat de eerste zin van een post of artikel het succes maakt of kraakt? Binnen 2 seconden is onze mening gevormd. Met een korte maar pakkende trigger zorg jij dat de potentiële klant bij je post blijft hangen.
- E-books en whitepapers
Handig te lezen content in een eenvoudig te downloaden jasje. Dit is de perfecte manier voor de eerste move richting nieuwe, waardevolle leads. Haak met jouw content in op een actualiteit, zoals de arbeidsmarkt of HR-trends. Uit onze ervaring weten we als geen ander dat dit werkt. Lezers willen de boot niet missen.
- Case studies
Je raadt het al; inhoud is what counts. Bij B2B contentmarketing heb je te maken met professionals die zich echt willen verdiepen in een onderwerp. Vanuit hun beroep en passie. Je kennis deel je natuurlijk graag in een diepgaand onderzoek, met jouw expertise in de hoofdrol. Neem dat stapje extra in je verdiepende onderzoek door met nieuwe inzichten te komen. Pak onderwerpen die verrassen. Show ‘em what you got!
Aan de slag met B2B contentmarketing? Let’s go! Stuur gerust een mailtje naar content lead Annebel of vul het formulier hieronder meteen in.